Zaměstnanci kopřivnické automobilky se během slavnostního aktu rozloučili s posledním automobilem Tatra 815-2 Terra vyrobeným v Tatra Trucks. Po 42 letech sjela z výrobní linky v Kopřivnici poslední Tatra modelové řady 815 (T 815). Šlo o vůz Tatra 815-2 Terra.
Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty jsou nyní k dispozici v široké škále verzí, které plně nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Její výroba proto skončila a uzavřela se tak jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Model Terra automobilka zákazníkům dodávala od roku 2018, přičemž šlo o poslední evoluci legendární řady Tatra 815 v přímé linii, jejíž sériová výroba odstartovala už v roce 1983. Poslední vyrobený vůz v provedení s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou, osmiválcovým motorem Tatra T3-928, převodovkou Tatra a podvozkem v konfiguraci 6x6 bude po instalaci speciální hasičské nástavby sloužit u Hasičského záchranného sboru ČR.
„Automobily T 815 se staly legendou. V rámci této modelové řady vzniklo mnoho unikátních a slavných vozů, které se vepsaly do dějin české automobilové historie. S vozy T 815 jsou například spojeny začátky značky Tatra v dálkových automobilových soutěžích i její největší úspěchy, tyto vozy také dlouhá léta tvořily páteř české armády a sloužily a slouží ve velkých počtech u hasičů, na stavbách, v průmyslu i v jiných odvětvích. Jsou s nimi spjaty i první velké exportní zakázky na nových trzích po roce 1989. Pokud srovnáme všechny modelové řady Tatry, tak automobilů T 815 vzniklo historicky nejvíce. T 815 je prostě ikonická řada, která byla po dlouhá léta symbolem značky Tatra,“ konstatoval při slavnostním aktu Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj, který se od 90. let významnou měrou podílel na jejím vývoji a modernizacích.
Tři z ikonických vozů této řady dokonce vyprovodily poslední vyrobenou Tatru Terra na její cestě z bran automobilky. Byly to unikátní exponáty, jež jsou jinak k vidění v kopřivnickém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Závodní speciál Tatra 815 VE 6x6 II č. 635 posádky Kahánek, Kalina a Gumulec v roce 1986 jako jedna z prvních dvou tatrovek startoval na Rallye Paris-Dakar. Tatra 815 GTC na konci 80. let vyrazila na expedici Tatra kolem světa a klasická sklápěčka Tatra 815 S1, která se ve velkém počtu vyráběla v prvních letech sériové produkce této modelové řady.
Automobilka Tatra vyrobila celkem 158 065 vozů všech provedení řady Tatra 815. Do tohoto čísla jsou zahrnuty i předsériové kusy, které vznikly v letech 1977–1982. Během více než čtyř desetiletí se vozy Tatra 815 i jejich komponenty průběžně vyvíjely a prošly několika modernizacemi, které zahrnují například provedení Tatra 815-2, Tatra 815-2 Armax, Tatra 815-6 Force, Tatra 815-2 TERRN°1, Tatra 163 Jamal a poslední evoluci Tatra 815-2 Terra. Na technická řešení, použitá u řady Tatra 815 v průběhu desetiletí, dnes navazují i současné generace vozů Tatra. Bez ní by automobilka Tatra Trucks nebyla tím, čím dnes je – tedy úspěšně se rozvíjející firmou vyvíjející a vyrábějící moderní nákladní automobily odpovídající nejnáročnějším technickým a bezpečnostním standardům vybavené špičkovými technologiemi.
25. 02. 2025
Tatra Trucks
Foto: Tatra Trucks